Календар пам'ятних дат

Тільки читання відкриває перед людиною розкіш інтелектуального життя

"Сухомлинському 100"


Творча реалізація педагогічних ідей В.О. Сухомлинського у сучасну практику роботи бібліотекаря
  В. Сухомлинський казав: "Щоб підготувати людину духовно до самостійного життя, треба ввести її в світ книги", тому і залишив у спадок 50 книг, 600 статей, 1500 оповідань та казок для дітей. Його книги – і для дорослих, і для дітей- сповнені любові, добра та світла.
    На думку педагога, школа може бути життєдайним джерелом для дитини лише за умови наявності в ній чотирьох культів: культу Вітчизни, культу людини, культу книги і культу рідного слова [1]. Науково-педагогічні праці Василя Сухомлинського («Вчити вчитися», «Моя педагогічна система», «Мовчазне читання і письмо у початкових класах», «Могутній вихователь», «Найперший друг», «Серце віддаю дітям») сповнені ідеями, роздумами, рекомендаціями щодо використання книжки як засобу виховання  школярів у освітньому процесі загальноосвітньої школи. «Однією з істин моєї педагогічної віри - є безмежна віра у виховну силу книжки. Школа - це насамперед книжка, казав Сухомлинський.
           Розроблена Васильом Олександровичом  система занять  передбачала розвиток творчої думки. Провідне місце в ній відводилося самостійному складанню казок. Застосування казки В. О. Сухомлинським, у вихованні й розвитку дітей дошкільного віку та учнів початкових класів, відбувалося творчо, «через казку, фантазію, гру, через неповторну людську творчість – вірна дорога до серця дитини», – зазначав педагог. Глибокі за своїм змістом казки Василя Сухомлинського – як свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки і мови. На його уроках діти самостійно складали казки, в яких фантазія поєднувалася з глибоким моральним змістом [2].
     Також  велику увагу В.О. Сухомлинський надавав проблемі збереження книжок у сім´ї. Книжка повинна постійно збагачувати духовний світ дитини - завдання, яке ставив Василь Олександрович як перед школою, так і перед сім´єю.  В. Сухомлинський  ілюструє особистий приклад батьків як важливий самостійний метод виховання. Його сутність полягає у розвитку свідомості, активності й творчості дитини через сприйняття дійсних образів батьків. Адже саме приклад батьків є для дитини основою соціальної поведінки, через яку вона оволодіває формами й змістом людських стосунків. У своїй праці «Батьківська педагогіка» В.О. Сухомлинський підкреслював, що «книга, яка увійшла в духовне життя сім´ї, - то ніби промінь, який освітлює майбутнє і батькам, і дітям. Людина, для якої вже в дитинстві книжка стала такою необхідністю, як скрипка для музики, як пензель для художника, ніколи не відчуватиме себе збідненою, обділеною, спустошеною» [3].
   Тому використовуючи погляди В.О. Сухомлинського на створення сімейних бібліотек можна визначити такі джерела їхнього комплектування:
- зберігання сімейних книжкових реліквій;
- подарункові видання (на шкільних святах; на сімейних святах; на день народження);
- особисті придбання (в книжкових магазинах свого міста, села; під час екскурсій в інші міста).
   Передаючи свій досвід молодим педагогам, В.О. Сухомлинський радив: «Нехай батьки дарують дитині книжку щоразу в день народження - це повинно стати доброю традицією» [4]. У книзі «Серце віддаю дітям» педагог з гордістю підкреслював, що книжку, яку дарували кожному першокласнику на свято першого дзвоника, кожний з його вихованців беріг «як святиню, як безцінну пам´ять про золоте дитинство» [5].
      Як свідчить аналіз наукових джерел, фундаментальні ідеї В. О. Сухомлинського у навчанні полягають у наступному: «любові до дитини; розвитку творчих сил кожної особистості в умовах колективної співдружності і на основі етико-естетичних цінностей, інтересів, потреб; формуванні у дітей «культури бажань» і «культури потреб»; розробці демократичних педагогічних засобів і методів навчання та звернення до внутрішнього світу дитини; розвитку ідей «радості пізнання», тобто емоційного сприйняття процесу навчання; демократизації структури управління освітнім процесом у школі (психологічний і педагогічний семінари тощо)» [6].
       Видатний педагог В. О. Сухомлинський був одним з тих вчених, які піднімалися вище інтересів свого класу, які висували прогресивні педагогічні ідеї, що відмежовувалися від офіційної педагогіки. Саме ці ідеї складають основу наступності педагогічній науці і стимулюють її розвиток. Дитинство, підкреслював В. Сухомлинський, твориться з того, що ми, дорослі, залишаємо в своїх дітях. А виховання – це не сума заходів і прийомів, а мудре спілкування дорослого з живою душею дитини. Тому використовуючи досвід роботи В.О. Сухомлинського я б  радила своїм колегам проводити бібліотечні уроки, заходи, складання казок на свіжому повітрі, адже Василь Олександрович надавав природі великого значення,  саме як виховному засобу і наголошовув: «…я прагнув до того, щоб перед тим як відкрити першу книжку, прочитати по складах перше слово, діти прочитали сторінки найпрекраснішої в світі книги – книги природи. Кожна мандрівка в природу – урок мислення, урок розвитку розуму» [7]. Також слід звернути увагу на надзвичайну ефективність використання інформаційних технологій та сучасних мультимедійних засобів при підготовці й проведенні бібліотечних заходів, адже сприйняття, доповнене ілюстраціями, цікавими відеоматеріалами та музикою, стає значно глибшим. Завдяки цьому захід перетворюється на яскраве свято. Адже «діти розуміють ідею лише тоді, - вважав Василь Олександрович, - коли вона втілена в яскравих образах».


Список використаних джерел

1.     Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям / В.О. Сухомлинський / / Вибрані твори в 5- ти т.: т. 3. - К.: Рад. шк., 1977. - С. 7-279
2.     Сухомлинська О. В. Василь Олександрович Сухомлинський – наукова біографія / О. В. Сухомлинська // Укр. пед. в персоналіях : у 2-х т. – К. : Либідь, 2005 – Т. 2. – С. 38–386. 
3.     Сухомлинський В.О. Батьківська педагогіка / В.О. Сухомлинський. - К.: Рад. шк., 1978. - 264 с.
4.     Сухомлинський В.О. Розмова з молодим директором / В.О. Сухомлинський // Вибрані твори в 5-ти т.: т. 4. - К.: Рад. шк., 1977. - С. 393-626.
5.      Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям / В.О. Сухомлинський / / Вибрані твори в 5- ти т.: т. 3. - К.: Рад. шк., 1977. - С. 7-279.
6.     Дічек Н. Універсальність педагогічного новаторства В. О. Сухомлинського / Н. Дічек // Рідна школа. – 2010. – №3. – С. 8–11.
7.     Антонець М. Погляди В. О. Сухомлинського на процес шкільного навчання / М. Антонець // Рідна школа. – 2002. – №5. – С. 16–18.


      






Немає коментарів:

Дописати коментар