Творча реалізація
педагогічних ідей В.О. Сухомлинського у сучасну практику роботи бібліотекаря
В. Сухомлинський казав: "Щоб підготувати
людину духовно до самостійного життя, треба ввести її в світ книги", тому і залишив у спадок 50 книг, 600 статей, 1500 оповідань та казок для дітей. Його
книги – і для дорослих, і для дітей- сповнені любові, добра та світла.
На думку педагога, школа може
бути життєдайним джерелом для дитини лише за умови наявності в ній чотирьох
культів: культу Вітчизни, культу людини, культу книги і культу рідного слова [1].
Науково-педагогічні праці Василя Сухомлинського («Вчити вчитися», «Моя
педагогічна система», «Мовчазне читання і письмо у початкових класах»,
«Могутній вихователь», «Найперший друг», «Серце віддаю дітям») сповнені ідеями,
роздумами, рекомендаціями щодо використання книжки як засобу виховання школярів у освітньому процесі загальноосвітньої школи. «Однією з істин моєї педагогічної віри
- є безмежна віра у виховну силу книжки. Школа - це насамперед книжка, казав Сухомлинський.
Розроблена Васильом Олександровичом система занять передбачала розвиток творчої думки. Провідне місце в ній відводилося самостійному
складанню казок. Застосування казки В. О. Сухомлинським, у вихованні
й розвитку дітей дошкільного віку та учнів початкових класів, відбувалося
творчо, «через казку, фантазію, гру, через неповторну людську творчість – вірна
дорога до серця дитини», – зазначав педагог. Глибокі за своїм змістом казки
Василя Сухомлинського – як свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки і
мови. На його уроках діти самостійно складали казки, в яких фантазія
поєднувалася з глибоким моральним змістом [2].
Також велику увагу В.О. Сухомлинський надавав проблемі збереження книжок у
сім´ї. Книжка повинна постійно збагачувати духовний світ дитини -
завдання, яке ставив Василь Олександрович як перед школою, так і перед сім´єю. В. Сухомлинський ілюструє особистий приклад батьків як важливий самостійний
метод виховання. Його сутність полягає у розвитку свідомості, активності й
творчості дитини через сприйняття дійсних образів батьків. Адже саме приклад
батьків є для дитини основою соціальної поведінки, через яку вона оволодіває
формами й змістом людських стосунків. У своїй праці «Батьківська педагогіка»
В.О. Сухомлинський підкреслював, що «книга, яка увійшла в духовне життя сім´ї, - то
ніби промінь, який освітлює майбутнє і батькам, і дітям. Людина, для якої вже в
дитинстві книжка стала такою необхідністю, як скрипка для музики, як пензель
для художника, ніколи не відчуватиме себе
збідненою, обділеною, спустошеною» [3].
Тому використовуючи погляди В.О. Сухомлинського на створення сімейних бібліотек можна визначити такі джерела їхнього комплектування:
- зберігання сімейних книжкових реліквій;
- подарункові видання (на шкільних святах; на сімейних святах; на день
народження);
- особисті придбання (в книжкових магазинах свого міста, села; під час
екскурсій в інші міста).
Передаючи свій досвід молодим педагогам, В.О. Сухомлинський радив: «Нехай
батьки дарують дитині книжку щоразу в день народження - це повинно стати доброю
традицією» [4]. У книзі «Серце віддаю дітям» педагог з гордістю підкреслював, що книжку,
яку дарували кожному першокласнику на свято першого дзвоника, кожний з його
вихованців беріг «як святиню, як безцінну пам´ять про золоте дитинство» [5].
Як свідчить аналіз наукових джерел,
фундаментальні ідеї В. О. Сухомлинського у
навчанні полягають у наступному: «любові до дитини; розвитку творчих сил кожної
особистості в умовах колективної співдружності і на основі етико-естетичних
цінностей, інтересів, потреб; формуванні у дітей «культури бажань» і «культури
потреб»; розробці демократичних педагогічних засобів і методів навчання та
звернення до внутрішнього світу дитини; розвитку ідей «радості пізнання», тобто
емоційного сприйняття процесу навчання; демократизації структури управління
освітнім процесом у школі (психологічний і педагогічний семінари тощо)» [6].
Видатний педагог В. О. Сухомлинський
був одним з тих вчених, які піднімалися вище інтересів свого класу, які
висували прогресивні педагогічні ідеї, що відмежовувалися від офіційної
педагогіки. Саме ці ідеї складають основу наступності педагогічній науці і
стимулюють її розвиток. Дитинство,
підкреслював В. Сухомлинський, твориться з того, що ми, дорослі, залишаємо
в своїх дітях. А виховання – це не сума заходів і прийомів, а мудре спілкування
дорослого з живою душею дитини. Тому використовуючи досвід роботи В.О. Сухомлинського я б радила своїм колегам
проводити бібліотечні уроки, заходи, складання казок на свіжому повітрі, адже
Василь Олександрович надавав
природі великого значення, саме як виховному засобу і наголошовув: «…я прагнув до того, щоб перед тим як
відкрити першу книжку, прочитати по складах перше слово, діти прочитали
сторінки найпрекраснішої в світі книги – книги природи. Кожна мандрівка в
природу – урок мислення, урок розвитку розуму» [7]. Також слід звернути увагу на
надзвичайну ефективність використання інформаційних технологій та сучасних
мультимедійних засобів при підготовці й проведенні бібліотечних заходів, адже
сприйняття, доповнене ілюстраціями, цікавими відеоматеріалами та музикою, стає
значно глибшим. Завдяки цьому захід перетворюється на яскраве свято. Адже «діти
розуміють ідею лише тоді, - вважав Василь Олександрович, - коли вона втілена в
яскравих образах».
Список
використаних джерел
1. Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям / В.О. Сухомлинський / / Вибрані
твори в 5- ти т.: т. 3. - К.: Рад. шк., 1977. - С. 7-279
2. Сухомлинська
О. В. Василь Олександрович Сухомлинський – наукова біографія / О. В.
Сухомлинська // Укр. пед. в персоналіях : у 2-х т. – К. : Либідь, 2005 – Т. 2.
– С. 38–386.
3. Сухомлинський В.О. Батьківська педагогіка / В.О. Сухомлинський. - К.: Рад.
шк., 1978. - 264 с.
4. Сухомлинський В.О. Розмова з молодим директором / В.О. Сухомлинський //
Вибрані твори в 5-ти т.: т. 4. - К.: Рад. шк., 1977. - С. 393-626.
5. Сухомлинський В.О. Серце віддаю
дітям / В.О. Сухомлинський / / Вибрані твори в 5- ти т.: т. 3. - К.: Рад. шк.,
1977. - С. 7-279.
6. Дічек Н. Універсальність
педагогічного новаторства В. О. Сухомлинського / Н. Дічек // Рідна
школа. – 2010. – №3. – С. 8–11.
7. Антонець М. Погляди
В. О. Сухомлинського на процес шкільного навчання / М. Антонець //
Рідна школа. – 2002. – №5. – С. 16–18.
Немає коментарів:
Дописати коментар